Identity area
Reference code
Title
Date(s)
- 1559-04-14 (Creation)
Level of description
Item
Archival reference
ABM-JRC-187-07
Context area
Creator/ accumulator
Entail/ Vínculo
Archival history
Immediate source of acquisition or transfer
Content and structure area
Scope and content
Capela de Jorge Pinto, o velho, instituída em 1559-04-14 com encargo de duas missas semanais na Igreja de Nossa Senhora do Calhau, com responso sobre a sua sepultura, imposto no morgadio da Ilha, na freguesia de São Jorge. Em 1716-05-13 procede-se à arrematação deste morgadio por Henrique Figueira de Figueiroa que lançou cinquenta mil réis por ano.
De 1818 a 1835 as missas não são celebradas na Igreja de Nossa Senhora do Calhau pois esta "não existe pela aluvião que a destruiu". O testamento refere um escravo-Brás mulato.
Primeiro e últimos administradores: sua mulher Leonor de Abreu, e depois da sua morte Pedro da Costa; D. Maria Luísa de Medeiros Câmara Falcão e D. Maria Leopoldina Câmara Falcão.
Administrador em 1838 (índice): Laureano da Câmara Falcão.
Observações: contém uma execução de sentença pronunciada em 1876 a favor do Hospital de São José e da Misericórdia contra D. Maria Luísa de Medeiros Câmara Falcão e D. Maria Leopoldina Câmara Falcão, residentes na ilha de S. Miguel.
Appraisal, destruction and scheduling
Accruals
System of arrangement
Conditions of access and use area
Conditions governing access
Conditions governing reproduction
Language of material
- Portuguese
Script of material
Language and script notes
Physical characteristics and technical requirements
Finding aids
Allied materials area
Existence and location of originals
Existence and location of copies
Related units of description
Notes area
Note
Document inserted in an account of the administration, 1716-1877, in PT-ABM-JRC-187-07.
Alternative identifier(s)
Access points
Subject access points
Place access points
Name access points
Genre access points
Description control area
Digital identifier
Institution identifier
Rules and/or conventions used
INTERNATIONAL COUNCIL ON ARCHIVES – ISAD(G): General International Standard Archival Description: adopted by the Committee on Descriptive Standards, Stockolm, Sweden, 19-22 September 1999. 2nd ed. Ottawa: CIA/CDS, 2000. ISBN 0-9696035-5-X
DIREÇÃO GERAL DE ARQUIVOS; PROGRAMA DE NORMALIZAÇÃO DA DESCRIÇÃO EM ARQUIVO; GRUPO DE TRABALHO DE NORMALIZAÇÃO DA DESCRIÇÃO EM ARQUIVO – Orientações para a descrição arquivística. 2.ª v. Lisboa: DGARQ, 2007, 325 p.
Status
Draft
Level of detail
Partial
Dates of creation revision deletion
2023.02.23; 2024.10.25; 2024.11.06
Language(s)
Script(s)
Sources
Nota ao elemento "Archival reference" - Este documento encontra-se igualmente copiado em TT-MC-V-FUN-7-2-3.
Archivist's note
FB (AML); FB (AML); FB (AML)