Item 001 - Account of the administration

Identity area

Reference code

VINC006301 AFBFC EA/001

Title

Account of the administration

Date(s)

  • 1636 - 1870 (Creation)

Level of description

Item

Archival reference

ABM-JRC-147-03

Context area

Creator/ accumulator

(flor.1636)

Biographical history

See related AD

Archival history

Immediate source of acquisition or transfer

Content and structure area

Scope and content

Autos de contas da capela de Ana Fernandes, com vários documentos referentes à tomada de contas, datados entre 1636 e 1870.

Não é conhecido o documento de instituição.

DOCUMENTO/DATA DE INSTITUIÇÃO: não consta do processo. Um despacho do juiz do Resíduo, datado de 1791-03-28 (f. 31 v.º) manda juntar a instituição da capela, o que não veio a suceder.
ENCARGOS (ANUAIS): uma missa.
REDUÇÃO DE ENCARGOS: em 1802, breve de composição obtido pelo tenente-coronel Francisco Anacleto de Figueiroa (f. 39-43). A sentença de redução de 02-09-1817 (ApensoII, f. 3-5 v.º), obtida por D. Maria Antónia Correia, como tutora da neta menor D. Maria Augusta de Figueiroa, mantém a pensão desta capela. Em 1818 o administrador Luís de Melo Correia, marido de D. Maria Augusta de Figueiroa, obtém componenda de legados pios (54-56).
BENS VINCULADOS: casas junto à igreja da Calheta, onde vive o vigário André Pereira de Oliveira, segundo nota inscrita na folha de rosto e na primeira tomada de conta.
ADMINISTRADOR EM 1636: a sobrinha Beatriz Fernandes de Canha, viúva de Manuel Homem d'El-Rei.
ÚLTIMO ADMINISTRADOR: D. Maria Augusta Figueiroa.

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Conditions governing reproduction

Language of material

  • Portuguese

Script of material

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Alternative identifier(s)

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Digital identifier

PT/ABM/JRC/001/0028/00003

Institution identifier

Rules and/or conventions used

INTERNATIONAL COUNCIL ON ARCHIVES – ISAD(G): General International Standard Archival Description: adopted by the Committee on Descriptive Standards, Stockolm, Sweden, 19-22 September 1999. 2nd ed. Ottawa: CIA/CDS, 2000. ISBN 0-9696035-5-X
DIREÇÃO GERAL DE ARQUIVOS; PROGRAMA DE NORMALIZAÇÃO DA DESCRIÇÃO EM ARQUIVO; GRUPO DE TRABALHO DE NORMALIZAÇÃO DA DESCRIÇÃO EM ARQUIVO – Orientações para a descrição arquivística. 2.ª v. Lisboa: DGARQ, 2007, 325 p.

Status

Draft

Level of detail

Partial

Dates of creation revision deletion

2023.01.19; 2023.01.27; 2024.10.21

Language(s)

Script(s)

Sources

Archivist's note

FB (AML); AFR; FB (AML)

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related genres

Related places