Item 001 - Account of the administration

Identity area

Reference code

VINC006638 LA EA/001

Title

Account of the administration

Date(s)

  • 1611 - 1833 (Creation)

Level of description

Item

Archival reference

ABM-JRC-210-08

Context area

Creator/ accumulator

Entail/ Vínculo

Archival history

Immediate source of acquisition or transfer

Content and structure area

Scope and content

Autos de contas da capela de Leonor de Andrade, com vários documentos referentes à tomada de contas, datados entre 1611 e 1833.

Não é conhecido o documento de instituição.

Capela instituída por D. Leonor de Andrade, mulher de Pedro Berenguer de Lumilhana, com encargo de uma missa anual imposto numa fazenda de vinhas, árvores de fruto e inhame sita na "Terra da Vinha", freguesia dos Canhas, cujas confrontações constam do Termo do juramento, inscrito na folha 64.
Administrador em 1601: seu marido, depois seu filho Francisco de Andrade.
Último administrador: Caetano Gonçalves.
Observações:
Ao longo do processo as contas são tomadas em nome de Leonor de Andrade ou Calaça. Contém uma petição de Pedro Berenguer de Lumilhana a requerer que se vincule uma fazenda livre denominada "Figueira", sita no Lombo dos Galegos, Canhas, à capela instituída por D. Leonor Calaça, mulher de seu filho Francisco de Andrade. A mesma petição refere que no auto de partilhas foi apartada para a dita terça uma escrava chamada Pelónia que "por crime foi presa" e para o seu livramento foram gastos 12.000 réis.

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Conditions governing reproduction

Language of material

  • Portuguese

Script of material

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Alternative identifier(s)

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Digital identifier

PT/ABM/JRC/001/0088/00001

Institution identifier

Rules and/or conventions used

INTERNATIONAL COUNCIL ON ARCHIVES – ISAD(G): General International Standard Archival Description: adopted by the Committee on Descriptive Standards, Stockolm, Sweden, 19-22 September 1999. 2nd ed. Ottawa: CIA/CDS, 2000. ISBN 0-9696035-5-X
DIREÇÃO GERAL DE ARQUIVOS; PROGRAMA DE NORMALIZAÇÃO DA DESCRIÇÃO EM ARQUIVO; GRUPO DE TRABALHO DE NORMALIZAÇÃO DA DESCRIÇÃO EM ARQUIVO – Orientações para a descrição arquivística. 2.ª v. Lisboa: DGARQ, 2007, 325 p.

Status

Draft

Level of detail

Partial

Dates of creation revision deletion

2023.03.13; 2024.10.28

Language(s)

Script(s)

Sources

Archivist's note

FB (AML); FB (AML)

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related genres

Related places