Item 001 - Account of the administration

Identity area

Reference code

VINC005381 CGBD EA/001

Title

Account of the administration

Date(s)

  • 1600-1857 (Creation)

Level of description

Item

Archival reference

ABM-JRC-118-07

Context area

Creator/ accumulator

Entail/ Vínculo

Archival history

Immediate source of acquisition or transfer

Content and structure area

Scope and content

Autos de contas da capela de Clemente Gil e Brás Dias, com vários documentos referentes à tomada de contas datados entre 1600 e 1857.

Não é conhecido o documento de instituição.

DOCUMENTO/DATA DE INSTITUIÇÃO: não consta.
ENCARGOS (ANUAIS): duas missas. Em 1816 (f. 60 a 67 v.9) o administrador Nuno de Freitas Lomelino obtém componenda de comutação de encargos pios.
BENS VINCULADOS: casas à rua de Santa Maria, Funchal. Em 1596-10-26 (f. 4-7 v.9) Bárbara Fernandes, viúva de Clemente Gil, vende estas casas a Catarina Fernandes, mulher de João Fernandes, mareante. Esta, em 1597-01-03, já presta contas desta capela.
ADMINISTRADORES EM 1612: padre João Rodrigues; em 1623, Manuel Fernandes "o duro", mareante, que vive nestas casas. Em 1731 (f. 39) dá conta desta capela o capitão António Correia Henriques Lomelino, referindo-se que estas casas estão obrigadas ou unidas à capela de Isabel Brandão, que possuiu as mesmas casas.
ÚLTIMO ADMINISTRADOR: morgado Nuno de Freitas Lomelino.

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Conditions of access and use area

Conditions governing access

Conditions governing reproduction

Language of material

  • Portuguese

Script of material

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Finding aids

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Notes area

Alternative identifier(s)

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Description control area

Digital identifier

PT/ABM/JRC/001/0009/00011

Institution identifier

Rules and/or conventions used

INTERNATIONAL COUNCIL ON ARCHIVES – ISAD(G): General International Standard Archival Description: adopted by the Committee on Descriptive Standards, Stockolm, Sweden, 19-22 September 1999. 2nd ed. Ottawa: CIA/CDS, 2000. ISBN 0-9696035-5-X
DIREÇÃO GERAL DE ARQUIVOS; PROGRAMA DE NORMALIZAÇÃO DA DESCRIÇÃO EM ARQUIVO; GRUPO DE TRABALHO DE NORMALIZAÇÃO DA DESCRIÇÃO EM ARQUIVO – Orientações para a descrição arquivística. 2.ª v. Lisboa: DGARQ, 2007, 325 p.

Status

Draft

Level of detail

Partial

Dates of creation revision deletion

2022.07.21; 2023.04.05; 2024.10.17

Language(s)

Script(s)

Sources

Archivist's note

FB (MBM); FB (AML); FB (AML)

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related genres

Related places